W jaki sposób wybrać dobry hosting?
Hosting to jeden z kluczowych elementów potrzebnych do zbudowania strony internetowej. Na rynku można znaleźć szeroką gamę dostawców usług hostingowych. Pojawia się zatem pytanie: jakie czynniki powinny determinować wybór usługodawcy? Dla wielu osób liczy się przede wszystkim cena. Warto jednak rozważyć, czy aby na pewno wybór najtańszej oferty to dobre rozwiązanie…
Na hosting w cenie 100zł na rok mogą pozwolić sobie niemal wszyscy, nawet osoby które nie czerpią korzyści finansowych z utrzymywania strony www. Koszt usług hostingowych bardzo często jednak wiąże się z wydatkiem rzędu 300-500 zł rocznie, a nawet więcej. Skąd zatem bierze się taka rozbieżność w cenach?
Nie trudno się domyśleć, że w grę wchodzi jakość. Hosting o wyższej cenie oznacza zazwyczaj wyższą niezawodność, a także większe możliwości. Stabilność serwera to bardzo ważny czynnik. Określany jest najczęściej wartością procentową i można go policzyć dzieląc ilość dni nieprzerwanej pracy w ciągu roku, przez ilość dni w roku. Większość usługodawców deklaruje niezawodność swoich serwerów na poziomie 99-100%, w praktyce może jednak okazać się, że nie jest to do końca prawda.
Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem jest szybkość działania serwera. Wysoka wydajność jest gwarancją dobrego user experience, co może przełożyć się na osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Jaki serwer wybrać?
Ważną kwestią przy wyborze hostingu jest wybór oprogramowania serwera. Jako przykłady najpopularniejszych oprogramowań tego typu można wymienić Apache, Nginx czy Litespeed. W Internecie można znaleźć wiele artykułów, w których są one porównywane. Osobiście polecamy oprogramowanie Litespeed, choć Apache i Nginx, też nie są złym wyborem.
Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze hostingu?
- nielimitowany transfer – pozwoli na rozwój projektu w przyszłości. Nielimitowany transfer to zazwyczaj standard.
- kopie zapasowe – bardzo istotna kwestia. Jeśli usługodawca robi codzienne kopie zapasowe danych zgromadzonych na serwerze, możemy w każdej chwili przywrócić je do stanu sprzed awarii.
- webmail – skrzynka pocztowa dostępna z poziomu przeglądarki.
- manager FTP – bardzo przydatne narzędzie. Pozwala na przysyłanie plików na serwer z poziomu przeglądarki. W takim przypadku nie ma potrzeby instalowania dodatkowych programów na swoim komputerze.
- dostęp do pliku .htaccess – w tym pliku zapisywane są pewne instrukcje. Dostęp do modyfikacji tego pliku jest bardzo przydatny.
- multi FTP – funkcja pozwalająca na utworzenie wielu kont FTP. Przydatna, jeżeli współdzielmy przestrzeń na serwerze z innymi osobami.
- certyfikat SSL – zapewnia ochronę. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule „czy certyfikat SSL to konieczność”.
- harmonogramowanie zadań CRON – pozwala ustalić harmonogram wykonywanych skryptów. Funkcja przydatna zaawansowanym użytkownikom.
- HTTP/2 – protokół wpływający na wydajność.
- panel sterowania – warto wybrać usługodawcę który zapewnia dostęp do panelu sterowania. Panel sterowania ułatwia wprowadzanie zmian na serwerze i przyspiesza pracę. Przykładem takiego oprogramowania jest cPanel.
- wsparcie – firma która oferuje całodobowe wsparcie działu technicznego jest lepszym wyborem niż ta, która wsparcie techniczne zapewnia wyłącznie w wybranych godzinach.
- lokalizacja serwera – geolokalizacja serwera to istotny czynnik dla firm które świadczą usługi na terenie wybranego kraju. Jeżeli prowadzimy działalność w Polsce a serwer zlokalizowany jest w Kanadzie, może okazać się, że opóźnienia w przesyłaniu danych będą miały negatywny wpływ na prędkość wczytywania strony WWW.
- elastyczność – dobra firma hostingowa pozwala na ulepszanie wybranego planu hostingowego.
Wybór hostingu – wnioski
Obecnie na rynku jest tylu dostawców usług hostingowych, że każdy klient powinien znaleźć coś dla siebie. Najważniejsze jest określenie potrzeb, bo to one będą determinowały wybór optymalnego rozwiązania. Warto poświęcić trochę czasu na przegląd ofert i sprawdzenie rankingów. Łatwym sposobem na sprawdzenie jakości usług oferowanych przez daną firmę hostingową, jest przeczytanie recenzji i referencji jej poprzednich klientów.